Profil absolventa


Vzdělávání v oboru směřuje v souladu s cíli středního odborného vzdělávání k tomu, aby si žáci vytvořili, v návaznosti na základní vzdělávání a na úrovni odpovídající jejich schopnostem a studijním předpokladům, následující klíčové a odborné kompetence.

Klíčové kompetence

Kompetence k učení

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni efektivně se učit, vyhodnocovat dosažené výsledky a pokrok a reálně si stanovovat potřeby a cíle svého dalšího vzdělávání, tzn., že absolventi by měli:

  • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání;
  • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí;
  • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí;
  • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky;
  • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný;
  • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky;
  • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání.

Kompetence k řešení problémů

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni samostatně řešit běžné pracovní i mimopracovní problémy, tzn., že absolventi by měli:

  • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení);
  • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve;
  • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace;
  • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky.

Komunikativní kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni vyjadřovat se v písemné i ústní formě v různých učebních, životních i pracovních situacích, tzn., že absolventi by měli:

  • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.);
  • dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii;
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce;
  • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování;
  • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně;
  • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat;
  • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata;
  • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje;
  • chápat výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností v celoživotním učení;
  • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě).

Personální a sociální kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli připraveni stanovovat si na základě poznání své osobnosti přiměřené cíle osobního rozvoje v oblasti zájmové i pracovní, pečovat o své zdraví, spolupracovat s ostatními a přispívat k utváření vhodných mezilidských vztahů, tzn., že absolventi by měli:

  • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností;
  • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly;
  • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých;
  • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým;
  • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí;
  • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku;
  • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní;
  • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí;
  • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek;
  • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích.

Občanské kompetence a kulturní povědomí

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi uznávali hodnoty a postoje podstatné pro život v demokratické společnosti a dodržovali je, jednali v souladu s udržitelným rozvojem a podporovali hodnoty národní, evropské i světové kultury, tzn., že absolventi by měli:

  • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu;
  • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika), vystupovat proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci;
  • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie;
  • uvědomovat si – v rámci plurality a multikulturního soužití – vlastní kulturní, národní a osobnostní identitu, přistupovat s aktivní tolerancí k identitě druhých;
  • zajímat se aktivně o politické a společenské dění u nás a ve světě;
  • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních;
  • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu;
  • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah.

Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni optimálně využívat svých osobnostních a odborných předpokladů pro úspěšné uplatnění ve světě práce, pro budování a rozvoj své profesní kariéry a s tím související potřebu celoživotního učení, tzn., že absolventi by měli:

  • rozumět podstatě a principům podnikání, mít představu o právních, ekonomických, administrativních, osobnostních a etických aspektech soukromého podnikání; dokázat vyhledávat a posuzovat podnikatelské příležitosti v souladu s realitou tržního prostředí, svými předpoklady a dalšími možnostmi;
  • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků;
  • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle;
  • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám;
  • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze;
  • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady;
  • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání.

Matematické kompetence

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích, tzn., že absolventi by měli:

  • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.);
  • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je vymezit, popsat a správně využít pro dané řešení;
  • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy;
  • používat pojmy kvantifikujícího charakteru;
  • správně používat a převádět běžné jednotky;
  • efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů v běžných situacích;
  • aplikovat znalosti o základních tvarech předmětů a jejich vzájemné poloze v rovině i prostoru.

Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

Vzdělávání směřuje k tomu, aby absolventi pracovali s osobním počítačem a jeho základním a aplikačním programovým vybavením, ale i s dalšími prostředky ICT a využívali adekvátní zdroje informací a efektivně pracovali s informacemi, tzn., absolventi by měli:

  • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní;
  • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií;
  • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet;
  • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace;
  • učit se používat nové aplikace;
  • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením;
  • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií.

Odborné kompetence

Navrhovat, sestavovat a udržovat HW,

tzn., aby absolventi:

  • kompletovali a oživovali sestavy včetně periferních zařízení;
  • identifikovali a odstraňovali závady HW a prováděli upgrade;
  • volili vyvážená HW řešení s ohledem na jeho funkci, parametry a vhodnost pro předpokládané použití.

Pracovat se základním programovým vybavením,

tzn., aby absolventi:

  • podporovali uživatele při práci se základním programovým vybavením;
  • navrhovali a aplikovali vhodný systém zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením;
  • volili vhodný operační systém s ohledem na jeho předpokládané nasazení;
  • instalovali, konfigurovali a spravovali operační systém včetně jeho pokročilého nastavení dle objektivních potřeb uživatele.

Pracovat s aplikačním programovým vybavením,

tzn., aby absolventi:

  • používali běžné aplikační programové vybavení, zejména tzv. kancelářské aplikace;
  • podporovali uživatele při práci s aplikačním programovým vybavením;
  • volili vhodné programové vybavení s ohledem na jeho nasazení;
  • instalovali, konfigurovali a spravovali aplikační programové vybavení.

Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě,

tzn., aby absolventi:

  • administrovali počítačové sítě;
  • navrhovali a realizovali počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití;
  • konfigurovali síťové prvky.

Programovat a vyvíjet uživatelská, databázová a webová řešení,

tzn., aby absolventi:

  • tvořili webové stránky;
  • realizovali databázová řešení;
  • algoritmizovali úlohy a tvořili aplikace v některém vývojovém prostředí.

Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci,

tzn., aby absolventi:

  • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;
  • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;
  • znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);
  • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;
  • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.

Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb,

tzn., aby absolventi:

  • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;
  • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana);
  • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti.

Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje,

tzn., aby absolventi:

  • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;
  • efektivně hospodařili s finančními prostředky;
  • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;
  • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.

Popis uplatnění absolventa v praxi

Absolventi vzdělávacích programů konstruovaných na základě tohoto ŠVP se s ohledem na příslušnou specializaci mohou uplatnit především v oblastech:

  • návrhů a realizace HW řešení odpovídajících účelu nasazení;
  • údržby prostředků IT z hlediska HW;
  • programování a vývoji uživatelských, databázových a webových řešení;
  • instalací a správy aplikačního SW;
  • instalací a správy OS;
  • návrhů, realizace a administrace sítí;
  • kvalifikovaného prodeje prostředků IT včetně poradenství;
  • obecné i specializované podpory uživatelů prostředků IT.

Možnými uplatněními absolventů jsou technik IT, pracovník uživatelské podpory, programátor, správce aplikací, správce operačních systémů, správce sítí, obchodník s prostředky IT aj.

Klíčové kompetence

  • Kompetence k učení

    • mít pozitivní vztah k učení a vzdělávání
    • s porozuměním poslouchat mluvené projevy (např. výklad, přednášku, proslov aj.), pořizovat si poznámky
    • využívat ke svému učení různé informační zdroje včetně zkušeností svých i jiných lidí
    • ovládat různé techniky učení, umět si vytvořit vhodný studijní režim a podmínky
    • uplatňovat různé způsoby práce s textem (zvl. studijní a analytické čtení), umět efektivně vyhledávat a zpracovávat informace; být čtenářsky gramotný
    • sledovat a hodnotit pokrok při dosahování cílů svého učení, přijímat hodnocení výsledků svého učení ze strany jiných lidí
    • znát možnosti svého dalšího vzdělávání, zejména v oboru a povolání
  • Kompetence k řešení problémů

    • spolupracovat při řešení problémů s jinými lidmi (týmové řešení)
    • volit prostředky a způsoby (pomůcky, studijní literaturu, metody a techniky) vhodné pro splnění jednotlivých aktivit, využívat zkušeností a vědomostí nabytých dříve
    • uplatňovat při řešení problémů různé metody myšlení (logické, matematické, empirické) a myšlenkové operace
    • porozumět zadání úkolu nebo určit jádro problému, získat informace potřebné k řešení problému, navrhnout způsob řešení, popř. varianty řešení, a zdůvodnit jej, vyhodnotit a ověřit správnost zvoleného postupu a dosažené výsledky
  • Komunikativní kompetence

    • zpracovávat administrativní písemnosti, pracovní dokumenty i souvislé texty na běžná i odborná témata
    • účastnit se aktivně diskusí, formulovat a obhajovat své názory a postoje
    • formulovat své myšlenky srozumitelně a souvisle, v písemné podobě přehledně a jazykově správně
    • vyjadřovat se přiměřeně k účelu jednání a komunikační situaci v projevech mluvených i psaných a vhodně se prezentovat
    • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro komunikaci v cizojazyčném prostředí nejméně v jednom cizím jazyce
    • vyjadřovat se a vystupovat v souladu se zásadami kultury projevu a chování
    • zaznamenávat písemně podstatné myšlenky a údaje z textů a projevů jiných lidí (přednášek, diskusí, porad apod.)
    • dodržovat jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii
    • chápat výhody znalosti cizích jazyků pro životní i pracovní uplatnění, být motivováni k prohlubování svých jazykových dovedností v celoživotním učení
    • dosáhnout jazykové způsobilosti potřebné pro pracovní uplatnění dle potřeb a charakteru příslušné odborné kvalifikace (např. porozumět běžné odborné terminologii a pracovním pokynům v písemné i ústní formě)
  • Personální a sociální kompetence

    • adaptovat se na měnící se životní a pracovní podmínky a podle svých schopností a možností je pozitivně ovlivňovat, být připraveni řešit své sociální i ekonomické záležitosti, být finančně gramotní
    • mít odpovědný vztah ke svému zdraví, pečovat o svůj fyzický i duševní rozvoj, být si vědomi důsledků nezdravého životního stylu a závislostí
    • ověřovat si získané poznatky, kriticky zvažovat názory, postoje a jednání jiných lidí
    • reagovat adekvátně na hodnocení svého vystupování a způsobu jednání ze strany jiných lidí, přijímat radu i kritiku
    • přispívat k vytváření vstřícných mezilidských vztahů a k předcházení osobním konfliktům, nepodléhat předsudkům a stereotypům v přístupu k druhým
    • podněcovat práci týmu vlastními návrhy na zlepšení práce a řešení úkolů, nezaujatě zvažovat návrhy druhých
    • přijímat a plnit odpovědně svěřené úkoly
    • pracovat v týmu a podílet se na realizaci společných pracovních a jiných činností
    • stanovovat si cíle a priority podle svých osobních schopností, zájmové a pracovní orientace a životních podmínek
    • posuzovat reálně své fyzické a duševní možnosti, odhadovat důsledky svého jednání a chování v různých situacích
  • Občanské kompetence a kulturní povědomí

    • uvědomovat si – v rámci plurality a multikulturního soužití – vlastní kulturní, národní a osobnostní identitu, přistupovat s aktivní tolerancí k identitě druhých
    • jednat v souladu s morálními principy a zásadami společenského chování, přispívat k uplatňování hodnot demokracie
    • dodržovat zákony, respektovat práva a osobnost druhých lidí (popř. jejich kulturní specifika), vystupovat proti nesnášenlivosti, xenofobii a diskriminaci
    • jednat odpovědně, samostatně a iniciativně nejen ve vlastním zájmu, ale i ve veřejném zájmu
    • podporovat hodnoty místní, národní, evropské i světové kultury a mít k nim vytvořen pozitivní vztah
    • uznávat tradice a hodnoty svého národa, chápat jeho minulost i současnost v evropském a světovém kontextu
    • uznávat hodnotu života, uvědomovat si odpovědnost za vlastní život a spoluodpovědnost při zabezpečování ochrany života a zdraví ostatních
    • zajímat se aktivně o politické a společenské dění u nás a ve světě
  • Kompetence k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám

    • umět získávat a vyhodnocovat informace o pracovních i vzdělávacích příležitostech, využívat poradenských a zprostředkovatelských služeb jak z oblasti světa práce, tak vzdělávání
    • mít reálnou představu o pracovních, platových a jiných podmínkách v oboru a o požadavcích zaměstnavatelů na pracovníky a umět je srovnávat se svými představami a předpoklady
    • mít přehled o možnostech uplatnění na trhu práce v daném oboru; cílevědomě a zodpovědně rozhodovat o své budoucí profesní a vzdělávací dráze
    • mít odpovědný postoj k vlastní profesní budoucnosti a tedy i vzdělávání; uvědomovat si význam celoživotního učení a být připraveni přizpůsobovat se měnícím se pracovním podmínkám
    • rozumět podstatě a principům podnikání, mít představu o právních, ekonomických, administrativních, osobnostních a etických aspektech soukromého podnikání; dokázat vyhledávat a posuzovat podnikatelské příležitosti v souladu s realitou tržního prostředí, svými předpoklady a dalšími možnostmi
    • znát obecná práva a povinnosti zaměstnavatelů a pracovníků
    • vhodně komunikovat s potenciálními zaměstnavateli, prezentovat svůj odborný potenciál a své profesní cíle
  • Matematické kompetence

    • správně používat a převádět běžné jednotky
    • číst a vytvářet různé formy grafického znázornění (tabulky, diagramy, grafy, schémata apod.)
    • nacházet vztahy mezi jevy a předměty při řešení praktických úkolů, umět je vymezit, popsat a správně využít pro dané řešení
    • provádět reálný odhad výsledku řešení dané úlohy
    • používat pojmy kvantifikujícího charakteru
    • efektivně aplikovat matematické postupy při řešení různých praktických úkolů v běžných situacích
    • aplikovat znalosti o základních tvarech předmětů a jejich vzájemné poloze v rovině i prostoru
  • Kompetence využívat prostředky informačních a komunikačních technologií a pracovat s informacemi

    • pracovat s informacemi z různých zdrojů nesenými na různých médiích (tištěných, elektronických, audiovizuálních), a to i s využitím prostředků informačních a komunikačních technologií
    • získávat informace z otevřených zdrojů, zejména pak s využitím celosvětové sítě Internet
    • komunikovat elektronickou poštou a využívat další prostředky online a offline komunikace
    • učit se používat nové aplikace
    • uvědomovat si nutnost posuzovat rozdílnou věrohodnost různých informačních zdrojů a kriticky přistupovat k získaných informacím, být mediálně gramotní
    • pracovat s běžným základním a aplikačním programovým vybavením
    • pracovat s osobním počítačem a dalšími prostředky informačních a komunikačních technologií

Odborné kompetence

  • Navrhovat, sestavovat a udržovat HW

    • identifikovali a odstraňovali závady HW a prováděli upgrade
    • kompletovali a oživovali sestavy včetně periferních zařízení
    • volili vyvážená HW řešení s ohledem na jeho funkci, parametry a vhodnost pro předpokládané použití
  • Pracovat se základním programovým vybavením

    • navrhovali a aplikovali vhodný systém zabezpečení dat před zneužitím a ochrany dat před zničením
    • podporovali uživatele při práci se základním programovým vybavením
    • instalovali, konfigurovali a spravovali operační systém včetně jeho pokročilého nastavení dle objektivních potřeb uživatele
    • volili vhodný operační systém s ohledem na jeho předpokládané nasazení
  • Pracovat s aplikačním programovým vybavením

    • podporovali uživatele při práci s aplikačním programovým vybavením
    • používali běžné aplikační programové vybavení, zejména tzv. kancelářské aplikace
    • instalovali, konfigurovali a spravovali aplikační programové vybavení
    • volili vhodné programové vybavení s ohledem na jeho nasazení
  • Navrhovat, realizovat a administrovat počítačové sítě

    • administrovali počítačové sítě
    • konfigurovali síťové prvky
    • navrhovali a realizovali počítačové sítě s ohledem na jejich předpokládané využití
  • Programovat a vyvíjet uživatelská, databázová a webová řešení

    • algoritmizovali úlohy a tvořili aplikace v některém vývojovém prostředí
    • tvořili webové stránky
    • realizovali databázová řešení
  • Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci

    • znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence
    • chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem
    • byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout
    • znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce)
    • osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik
  • Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb

    • chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku
    • dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana)
    • dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti
  • Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje

    • nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí
    • efektivně hospodařili s finančními prostředky
    • zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady
    • znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení